BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Nikmat..bersyukur atau mengeluh?

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Alhamdulillah.....

Diberi kesempatan umur yang panjang dan kesihatan yang agak baik. Antara nikmat yang diberikan Allah kepada hambaNya. Bersyukurlah dengan apa yang dikurniakan kepada kita pada hari ini dan sebelumnya. Belum tentu kita ada esok untuk mensyukurinya. Allah telah berfirman bahawa nikmat yang dikurniakanNya memang tidak terhitung. Tetapi, kita sebagai hambaNya, adakah kita mensyukuri nikmat-nikmat itu?


"Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak
dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(An-Nahl: 18)




















Kita sering mendengan pelagai keluhan dan kita sendiri juga mengeluh.

"Bising betullah mesin ni. Cubalah senyap sikit."

"Penat je beli baju ni bulan lepas. Dah tak muat."

Ada sahaja yang kurang bagi kita. Ada sahaja yang kita nak rungutkan. Tidak pernah cukup dengan apa yang kita ada. Lumrah manusia, merungut dah tidak berpuas hati dengan apa yang diperolehi. Mari kita sama-sama cuba fikirkan apa yang terjadi dan apa yang ada pada kita.
  • Kita merungut dengar bunyi bising hari-hari,memang geram,sakit hati. Itu sebenarnya menandakan kita masih lagi mampu mendengar.
  • Kita merungut pakaian yang kita pakai sudah ketat,kecik,tak muat. tapi tidakkah kita bersyukur, baju tu dah tak muat kerana kita sebenranya cukup makan. Allah bagi rezeki melimpah ruah.
  • Kita merungut untuk rumah yang kita kena bersihkan,mop lantai,lap tingkap,sapu rumah dan sebagainya hari-hari. Tapi bersyukurlah kerana itu menandakan kita masih lagi mempunyai tempat tinggal untuk berlindung dari hujandan panas.
  • Kita mengeluh otot-otot kita kejang, kita sakit-sakit badan buat kerja hari-hari. Tetapi, itu sebenarnya menandakan kita masih mempunyai kudrat untuk berkerja kuat mencari rezeki.
  • Kita merungut untuk keletah anak-anak yang tidak menetu dirumah. Kadang-kadang kita rimas. Tetapi besyukurlah,sekurang-kurangnya mereka berada di rumah, bukan di jalanan berpeleseran.
  • Kita mengeluh kerana tempat letak kereta ke lif yang mungkin agak jauh.tetapi sebenarnya kita perlu bersyukur kerana diberi nikmat masih mampu berjalan.
  • Kita mengeluh untuk timbunan pinggan mangkuk,pakaian yang perlu dicuci. Tetapi,itu menandakan kita sebenarnya memiliki semua itu untuk digunakan.
  • Untuk pagi-pagi yang selalu dikejutkan dengan jam loceng, kita merungut kemalasan. Tetapi Itu menandakan kita sebenarnya diberi kesempatan untuk mengharungi hari sekali lagi.
Ya Allah, sungguh banyak nikmat yang Kau berikan kepada kami. Tetapi mungkin kita yang tidak menyedarinya. Kita yang tidak mensyukurinya. Kita yang tidak pernah berpuas hati dengan nikmat itu.

"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu memaklumkan, " Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya aku akan menambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka pasti azab-Ku sangat berat"
(Ibrahim:7)

Dan sebenarnya, Allah menguji kita dengan pelbagai cara. Setiap nikmat yang Allah berikan itu juga adalah ujian bagi kita. Pancaindera, rumah, pakaian, keluarga, kewangan, mahupun pekerjaan adalah sebahagian nikmat yang kita perolehi seharian. Ada diantara kita yang sedar dan tahu,tetapi ada juga yang tidak.

Maka apabila manusia ditimpa bencana dia menyeru Kami, kemudian apabila Kami berikan nikmat Kami kepadanya, dia berkata, "Sesungguhnya aku diberi nikmat ini hanyalah kerana kepintaranku". Sebenarnya, itu adalah ujian, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahuinya.
( Az-Zumar:49)

Sebagai manusia biasa, memang lumrah kita sentiasa tidak berpuas hati dengan apa yang kita ada. Sentiasa merungut dan mengeluh, sedangkan Allah lebih mengetahui apa yang dirancangNya. Beryukurlah kita dengan nikmat yang dikurniakan. Tidak semua nikmat yang kita terima, orang lain juga terima. Tidak semua nikmat itu akan kita perolehi lagi dan Allah boleh menrik nikmat itu bila-bila masa sahaja.

Jika tidak dapat apa yang kita suka,belajarlah menerima apa yang kita dapat, dan bersyukurlah dengan apa yang kita ada. :)

8 nasihat:

Anonymous said...

salam...tol la manusia sentiasa xpuas dgn pe y Tuhan berikan...

~Liyana~ said...

~Anonymous
itulah kbnrnnye..kdg2,ana sdiri pn mcm tu..mgkn bkn 'kdg2','slalu' lbih tepat...

sesunggunya, Allah itu Maha Pemurah...setiap apa yang ada pd kita itu, milik Dia dan kita hanya meminjam...

Siti said...

Artikel yg baik, tahniah!

Hmm, tapi ada satu prsoalan dlm fikiran sy, like you said "Jika tidak dapat apa yang kita suka,belajarlah menerima apa yang kita dapat, dan bersyukurlah dengan apa yang kita ada..."

adakan bermakna kita perlu berhenti berusaha dan putus asa utk dpatkn apa yg kita suka, apa yg kita nak?

Ahmad Akmal said...

artikel yang bagus.

mungkin nak kongsi pendapat sikit dengan siti kat atas ni.

bersyukur dengan apa yang ada tak bermakna kita putus asa setelah berusaha.

Islam menegah sifat putus asa. "Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu memaklumkan, " Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya aku akan menambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka pasti azab-Ku sangat berat"

kita bersyukur dengan apa yang ada, tapi pada masa yang sama syukur membawa makna kita menggunakan nikmat yang diberi Allah sesuai mengikut Islam.

sebagai contoh.
kita dah berusaha berhabis - habisan dalam peperiksaan, tapi bila keluar result, tak memberansangkan.
so, kita tetap bersyukur dengan result tersebut, namun jangan dilupa ada nikmat akal yang Allah bagi untuk disyukuri.
so, gunakan akal yang dikurniakan untuk belajar dengan lebih bersungguh - sungguh untuk membuktikan yang kita mensyukuri semua nikmatNya.

~mungkin susah nak faham, saya pun x reti sangat nak menerangkan ni.
~sekadar perkongsian, terbuka untuk ditegur.
Wallahua3lam.

~Liyana~ said...

siti~tq sbb sudi baca... =)
utk prsoalan siti tu...sbnrnya, tak bmakna kte kne putus asa...tapi bsyukur dgn apa yg kta ada...jgn mngeluh dan slhkan takdir jika kita tdk dpt apa yg kita mahu...spt cth dr AHMAD AKMAL...betul..ppriksaan juga cth tdekat...kita tak boleh putus asa dgn result kita kalau teruk..tapi bsyukur dan berusaha lebih lagi utk ppriksaan akan dtg...bukan bmkna berpuas hati dgn apa yg kita ad itu, kita xperlu usaha lagi..ttp, untuk usaha kita pada wktu itu, itu yg kita mmpu lakukan...bersyukurlah...bukan mngeluh mahupun berputus asa...kemudian berusaha lbh baik utk ppriksaan akn dtg...setiap kejdian itu ada hkmahnya dan Allah yg mnntukan sglanya..kita hanya mampu merancang...bukan mnntukan...krn itu hak Allah...

Ahmad Akmal~sykran ats pkongsian pndpt... =)

Anonymous said...

alhmdulillah..artikel yg sgt b'makna dn penuh pengisian. sy mohon share artkelnye ye. terima kasih! :)

:) said...

tafadhal... =))

Anonymous said...

mohon share wahai hamba ALLAH :)
Terima kasih andai keizinan diberikan . .