BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Kematian Itu Pasti

Ya Allah...Entri ini ditulis berikutan berita kematian bapa kawan ana... Ana terima berita kematian bapanya dari seorang sahabat pagi td. Innalillahi wa innailaihiraji'uun. Al-Fatihah buat arwah. Buat keluarga arwah pula,semoga tabah menghadapi ujian ini.

Kematian... Sesuatu yang pasti berlaku kpd semua orang. Sudah pun ditetapkan.. cuma kita shj tidak tahu.
Dan yang pastinya, kematian itu berlaku tidak mengira umur.. Bila-bila masa shj boleh terjadi pada kita atau orang yang kita sayangi.. Boleh jadi esok, boleh jadi hari ini, boleh jadi sbntar shj lagi, boleh jadi juga selepas entri ini habis dibaca atau ketika membacanya..!

Tetapi adakah kita bersedia menghadapi kematian itu? cukupkah amal kita selama ini? adakah amal kita itu diterima Allah?

Bagaiman pula dosa yang kita lakukan? Bagaimana dengan taubat kita? Adakah ia diterima? Ya Allah, Engkau terimalah taubat kami Ya Allah..



Mungkin bagi sesetngah kita merasakan, "aku sudah banyak berbuat baik, aku berada di jalan Allah. Pasti aku ke syurga". Tidak sama sekali.! Allah yang akan menilai setiap amalan kita. Dialah yang berhak menentukan 'gred' amalan kita. Dia jugalah yang menentukan keikhlasan hati kita melakukan sesuatu perkara.

Setiap dosa yang dilakukan juga akan dinilai. Walaupun ianya cuma sekecil zarah. Pasti dinilai.! Kita tidak akan terlepas dari setiap perbuatan yang kita lakukan. Semuanya akan dipertanggungjawabkan.!

"Maka barangsiapa mengerjakan kebaikan sebesar zarah, nescaya dia akan melihat (balasan)nya. Dan barang siapa mengerjakan kejahatan seberat zarah, nescaya dia akan melihat (balasan)nya" (Al-zalzalah 7 &8 )

Harta, wang, pangkat, darjat, kedudukan, kecantikan, perhiasan, bagi rijal mahupun nisa', semua itu tidak lagi berguna tatkala sakaratul maut datang menyapa. Hanya amal didunia yang dibawa bersama. Amal yang kita lakukan dengan segala nikmat kekayaan, kedudukan dan harta yang Allah berikan. Bukannya harta-harta duniawi itu yang menemankan kita ke alam barzakh nnt.

Untung bagi mereka yang dapat mendidik amanah yang Allah berikan kepada mereka sebaik mungkin iaitu anak-anak mereka. Beruntung dan bersyukurlah jika zuriat mereka menjadi dalam kalangan soleh dan solehah yang akan mendoakan mereka apabila mereka sudah tiada. Itu adalah harta dan juga amanah yang sangat bernilai dari Allah S.W.T.

"Apabila anak adam itu meninggal dunia, maka terputuslah segala amalannya kecualai 3 perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak soleh yang mendoakannya." (Hadis Riwayat Muslim)

Setiap yang hidup pastinya akan mati. Itu ketetapan sejak azali. Tidak ada sesiapa yang mampu melawannya mahupun lari daripada kematian. Selagi mana hayat dikandung badan,selagi itu,lakukanlah amal. Biarlah ia kerana Allah. Agar diterima setiap amalan kita itu. InsyaAllah.

"Ya Allah, Kau ampunilah dosa kami. Kau terimalah segala amalan kami. Kau jadikanlah kami diantara orang-orang yang beriman. Kau matikanlan kami dalam iman dan Islam, Ya Allah."

*Al-Fatihah buat ayah sahabat ana yang kembali ke rahmatullah jam 4 pg td. Mudah-mudahan ditempatkan bersama orang-orang yang beriman.


video

4 nasihat:

SuhaNa said...

Salam ukhti...

Kematian itu pasti menjemput,cuma tidak diketahui bila detik waktunya. Beringatlah dalam setiap perkara sebelum melakukannya kerana sungguh kita berhajat untuk mendapat pengakhiran hidup yang baik...

Entri yang penuh peringatan :)

liyana said...

suhana~wslm wbt...btul tu ukhti...stiap drpd kta mahukan pgakhiran hidup yg baik..moga2,dgn izin-Nya kita mmpu mncapainya..I.Allah...

sykran ya ukti.. :)

kamal said...

"Dan bagi tiap-tiap umat ada tempoh (yang telah ditetapkan); maka apabila datang tempohnya, tidak dapat mereka dikemudiankan walau sesaatpun, dan tidak dapat pula mereka didahulukan."

al-a'raf;34

inna lillahi wainna ilaihi raji3un

~Liyana~ said...

akh kamal~syran ats pkongsian...

=)