BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Hendak Memberi atau Terima?

~Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang~

  • Beri atau Terima?
Antara memberi dan menerima, mana yg lg seronok? Pasti rmai akan kata, menerima. Sama mcm kita beri dan terima hadiah, pasti rmai yg akan kata, yg mnerima hadiah lg gembira dr yg memberi...

Cuba kita bygkn analogi ini....

Dua orang shbt baik. Si A dan B. Si A suka membaca dan sgt sukakan buku yg ditulis oleh penulis Z. Kebetulan, lg 2 mggu hari lahir A dan pd masa yang sama, penulis Z ada keluarkan buku terbaru di pasaran..jd, sbg shbt, B tak nak lepaskan peluang utk dptkn buku tu dan dijadikan hadiah sempena hari lahir A...

Bayangkan pada hari B hadiahkn buku pada A, A sgt2 gembira sbb dpt hadiah yg sgt dia suka dan berharga dr shbt sdiri. Itu kegembiraan yg kita dpt lihat pada zahirnya. Tp hakikatnya, siapa yg lebih gembira? si A yg mnerima atau si B yg memberi? letakkan diri anda di tempat penerima dan pemberi.Pastinya, perasaan seronok dan gembira pemberi melebihi penerima apabila pemberian kita diterima dgn sng hati dan dihargai penerima....

Begitu juga dlm kehidupan seharian kita. Memberi bukan shj dlm bntuk brgn yg nyata spt wang dan hadiah atau barang. Tetapi, pemberian spt pengisian,nasihat,kata2 smgt yang berguna juga sbrnya merupakan pemberian yg sgt bermakna. lebih2 lagi, apabila pemberian tersebut mampu utk tambah 'saham' akhirat kita. InsyaAllah.

  • Berilah Walau Sedikit
Bukan banyak yang diperlukan utk memberi. Bukan nilai sesuatu brg yg dikira dlm pemberian. Yg penting, ianya ikhlas dalam memberi.

Tidak susah dan tidak mahal utk menggembirakan org lain. Kata-kata, senyuman,ataupun doa. Tidak walau 1 sen pun dikeluarkan utk kita memberi semua itu. Tetapi ianya cukup berharga buat si penerima. Dan kegembiraan itu akan dtg kepada kita semula. Bak kata pepatah inggeris "what you give,you get back".

Jika anda miskin, jangan jadikan itu sebagai alasan untuk tidak memberi. Jadilah si miskin seperti Sayidina Ali Karamallahu wajhah. Dia tetap memberi walaupun hidup dalam kemiskinan. Sesungguhnya dia sangat menyedari apa yang dimaksudkan oleh Rasulullah s.a.w. bahawa Allah cinta kepada orang yang pemurah, namun Allah lebih cintakan orang miskin yang pemurah.


  • Bukan Sekadar Memberi Tanpa Balasan
Bukan balasan atas setiap pemberian yg kita harapkan. tetapi manfaat dari setiap pemberian kepada penerima yg kita utamakan. Balasan utk setiap perbuatan kita, pemberian kita,hanya Allah yg mampu utk membalasnya.

Dalam FirmanNya:

“Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam buku amalannya). Dan sesiapa yang berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam buku amalannya).” (Surah al-Zalzalah 99: 7-8)

Jangan mengharapkan balasan manusia sedangkan balasan dari Allah lebih baik. Jadikan keyakinan kepada Allah itu pendorong kepada kita utk memberi dan terus memberi.

p/s~Jika selama ini kita jadi penerima yg baik, maka belajarlah utk menjadi pemberi pula. sampaikanlah apa yg kita terima itu kepada org lain, supaya kebaikannya kita terima bersama.

1 nasihat:

Haura Haseena said...

salam'alaik

insyaAllah moga dberi kekuatan utk terus istiqamah di jln da'wah ini.

illahi anta maqshudi wa ridhaka mathlubi.

:)