BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Kehidupan Manusia : Iktibar Dari Sebatang Pensil

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Kehidupan manusia, ada jangka hayatnya. Allah beri nikmat hidup untuk dimanfaatkan sebaiknya. Menanam baja didunia, untuk dituai hasilnya diakhirat. Ibarat sebatang pensil, banyak perkara dan manfaat kita perolehi daripada sebatang pensil.Begitu juga seharusnya kehidupan manusia.

Pertama, pensil itu mengingatkan jika kita boleh membuat sesuatu yang hebat dalam hidup ini. Jangan lupa, ibarat pensel, ada tangan yang memegangnya. Maka ingatlah, akan adanya kuasa yang membimbing langkah hidup kita, iaitu Allah s.w.t. Dia akan selalu membimbing kita menuntut kehendakNya.

Kedua, ketika menulis, pensil akan kerap menjadi tumpul. Kita terpaksa berhenti untuk mengasahnya. Pensel itu pasti menderita ketika diraut, tetapi hasilnya ia menjadi tajam dan kemas tulisannya. Begitu juga akan berlaku dalam kehidupan kita. Kita mesti berani menempuh kesusahan kerana ia menjadi baja atau pendorong untuk diri kita menjadi lebih baik.


Ketiga, pensil itu mungkin menghasilkan tulisan yang salah. Namun, kita boleh memadamkan dan betulkan tulisan ini semula. Begitulah manusia, sentiasalah memperbaiki kesalahan dalam hidup. Ia bukanlah sesuatu yang hina kerana dengan memperbaiki kelemahan, kita akan sentiasa berusaha berada di jalan yang benar.

Keempat, tahukah kita yang mana lebih penting. Antara luar dan dalam pensil? Sudah tentu arang atau karbon di dalamnya. Sebagaimana adanya sekeping hati dalam diri manusia. Oleh sebab itu, berhati-hatilah dengan apa yang tidak baik dalam diri kita dan hindarilah kerana ia membentuk kita diluarnya.


Kelima, pensil ini selalu meninggalkan tanda atau goresan apabila menulis. Begitu juga kita, apa sahaja yang kita buat pasti akan meninggalkan kesan pada diri kita atau pada orang lain. Maka berhati-hatilah sebelum bertindak.

Jika sebatang pensil Allah ciptakan punya manfaat yang pelbagai buat manusia, pastinya manusia yang Allah ciptakan ini juga punya manfaat yang lebih untuk seisi alam ciptaanNya.

.: Notakaki : Memanfaatkan kehidupan bukan hanya untuk diri sendiri. Hargai nikmat diri yang Allah beri. Indah ciptaan Allah, indah peraturan Allah. Pesanan khusus buat diri sendiri. :.


1 nasihat:

lucia chang said...

Such a very good motivation. So deep.. Lets have a meaningful life.