BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Piala Dunia VS Kekejaman Israel






Piala dunia telah kembali setelah 4 tahun menghilangkan diri. Sudah pasti semua peminat tidak ketinggalan menghadapi 'demam cawan dunia' ini. Tetapi, dalam masa yang sama, rakyat Palestine tetap terseksa. Baru-baru ini dunia digemparkan dengan kekejaman tentera Israel apabila kapal bantuan ke Gaza, Mavi Marvara diserang. Hampir seluruh rakyat dunia bangkit menunjukkan ketidakpuasan hati mereka atas tindakan tidak berperikemanusiaan Israel.

Namun, semua itu hanya seketika. Tatkala ini, semua rakyat dunia khayal seketika dan memberikan tumpuan kepada piala dunia. Saudara Islam kita di Palestine dilupakan. Mana perginya semangat dan rasa kemanusian kita terhadap saudara yang terus diseksa? Mana perginya kemarahan yang bergelora sebelum ini?





Inilah kesan world cup yang baru sahaja bermula. Pasti ramai yang tidak ketinggalan meyaksikannya. Sanggup berjaga malam untuk menonton piala dunia. Tidak salah semua itu. Tetapi apa salahnya jika kita ambil sedikit masa, bangun solat tahajjud. Solat sunat sambil mendoakan saudara kita di Palestine. Tidak lama masa diperlukan jika dibandingkan dengan 1 perlawanan lengkap bola sepak.

Alangkah bagus kalau seramai yang menyokong piala dunia itulah seramai yang bangkit menentang Israel. Kita sendiri sebagai umat Islam perlu bangkit dan bersatu mempertahankan agama kita. Bukan mengharapkan sesiapa atau mana-mana pihak. Kelekaan kita terhadap piala dunia ini jugalah yang boleh memberi ruang untuk Yahudi Laknatullah itu terus menzalimi saudara kita. Sedangkan kita, terus hanyut dengan dunia bola.

Bola tetap bola. Tiada salahnya menonton. Tetapi saudara kita janganlah kita dilupakan. Mereka memerlukan kita. Islam perlu ditegakkan dan terus dipertahankan. :)

0 nasihat: