BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

mengumpat

Mengumpat...



Mengumpat didefinisikan sebagai menceritakan atau menyebut keburukan atau kekurangan seseorang kepada orang lain. Perbuatan mengumpat ini termasuklah memberitahu keburukan orang samaada memberitahu nama mereka ataupun tidak tetapi diketahui dan difahami oleh orang yang mendengarnya. Umpatan boleh berlaku dalam pelbagai cara dan dalam apa jua keadaan. Umpatan
boleh berlaku dengan menceritakan perihal jasmani, rohani, menceritakan keaiban,meniru gaya dengan
niat mengolok-ngolok dan sebagainya. Umpatan tidak sahaja berlaku apabila berlaku pertemuan dan penceritaan melalui mulut. Umpatan boleh juga berlaku di alam siber seperti memburuk-burukkan orang semasa ‘berchatting’, atau seangkatannya.

Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. (Al-Hujurat :12)

Cuba bayangkan, kita sebagai manusia biasa dihidangkan daging manusia sebagai makanan. Sudah pasti kita hilang selera untuk makan. Inikan pula daging itu adalah daging saudara kita sendiri. Ketahuilah bahawa dosa orang yang mengumpat tidak dapat dimaafkan oleh Allah selagi ia tidak dimaaafkan oleh orang yang diumpatnya. Dan ketahui jugalah bahawa dosa mengumpat itu lebih besar dari dosa berzina.!



Sabda Rasulullah S.A.W bermaksud: “Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih
berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina apabila dia bertaubat,
Allah akan menerima taubatnya. Dan, sesungguhnya orang melakukan umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang diumpat.” (Hadis riwayat Ibnu Abib Dunya dan Ibnu Hibbad)

Sabda Rasulullah S.A.W: " Barangsiapa menolak (ghibah atas) kehormatan saudaranya, nescaya pada Hari Kiamat Allah akan menghindarkan api neraka dari wajahnya" (hadis riwayat Ahmad)

0 nasihat: