BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Hati Oh Hati

Pernahkah kita merasa sedih, marah, sakit hati, gembira dan sebagainya? Bagaimana kita membuktikannya sedangkan kita tidak mampu melihat semua perasaan itu dengan mata kasar sebagaimana kita melihat luka di tangan? Itulah keajaiban yang Allah jadikan. Perasaan yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar tetapi dapat dirasai dengan hati kita. Hati kita juga sangat sensitif terhadap apa yang terjadi di sekeliling kita. Apa yang kita dengar, lihat, dan rasa segalanya terus memberi kesan kepada hati kita. Hati inilah yang akan menentukan positif dan negatifnya diri kita. Hati ini jugalah yang menentukan siapa kita.

“Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik, maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati”
(Hadis Riwayat al-Imam al-Bukhari dan Muslim)

Memang diakui, hati itu amat sukar dijaga. Godaan syaitan sentiasa bersama dan imanlah yang melawannya. Hati yang kotor adalah disebabkan dosa serta maksiat yang dilakukan. Setiap dosa yang dilakukan tanpa taubat akan menyebakan titik hitam pada hati. Makin banyak dosa yang dilakukan tanpa taubat, maka makin gelaplah dan hitamlah hati dan akhirnya hitamlah seluruh hati.

“Sesiapa yang melakukan satu dosa, maka akan tumbuh pada hatinya setitik hitam, sekiranya dia bertaubat akan terkikislah titik hitam itu daripada hatinya. Jika dia tidak bertaubat, maka titik hitam itu akan terus merebak hingga seluruh hatinya menjadi hitam.”
(Hadis Riwayat Ibn Majah)



Hati yang hitam itu jangan dibiarkan terus menjadi hitam. Cucilah ia, bersihkanlah ia. Pelbagai cara boleh dilakukan agar kita dapat mencuci hati kita. Antaranya.


1. Melakukan solat taubat
2. Baca Al-Quran
3. Banyak berdoa
4. Berkumpul dengan orang soleh
5. Banyakkan berpuasa
6. Zikir
7. Muhasabah diri
8. Mengingati mati

“Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada tubuh badan kamu, tidak juga kepada rupa kamu tetapi ia melihat kepada hati dan amalan kamu”. ( Hadis Riwayat Muslim)


Jadi, hati-hati dengan hati kita. Jom check hati kita. Sentiasalah bersihkan ia dan cuba pelihara hati kita. :)

0 nasihat: