BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Dimana Letaknya Kita Sebagai Wanita Islam?

DIMANA LETAKNYA KITA SEBAGAI WANITA ISLAM?




Lelaki :“Eyh,aurat tuh”
Perempuan :“Ala relakslah”
Lelaki :“Relaks?”
Perempuan :“Yup,relaks”

Astaghfirullahal adzim. Jujur, ini kisah benar. Lebih kurang macam inilah perbualan lelaki dan perempuan yang saya baca di ‘picture comment’ salah sebuah laman web sosial yang terkenal. Saya agak terkejut membaca ‘comment’ perempuan tu. Sedih bila difikirkan semula. Tapi, inilah realiti sebenar umat Islam.

Isu ini bukan lagi isu baru. Namun isu ini tidak pernah lekang dari keluhan dan perbualan. Persoalan demi persoalan timbul. Siapa sebenarnya wanita Islam? BAGAIMANA MEMBEZAKAN WANITA ISLAM DAN BUKAN ISLAM DARI CARA PEMAKAIAN MEREKA? Bukankan wanita Islam sepatutnya menutup aurat? Kenapa nak dedah aurat? Bagaimana nak membantu mereka sedangkan mereka sendiri tidak mahu membantu diri mereka?

Wanita Islam kini tidak berpakaian yang melambangkan mereka adalah wanita Islam. Bukan sahaja remaja, malahan semua peringkat umur boleh kita lihat. Pakaian ‘trendy’ yang menjadi pilihan dan ikutan dari barat menjadi perhiasan diri. Malahan, ada lebih teruk lagi dari sebahagian dari barat. Alasan yang diberikan, ingin cantik, taknak ketinggalan zaman, 'trend' terbaru dan macam-macam lagi.

“Kecantikan yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang,bukan terletak pada wajah dan pakaiannya” (hamka)



Jelas dan nyata dinyatakan dalam Al-Quran:

“ Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu,dan perempuan-perempuan yang beriman,supaya melabuhkan pakaian bagi menutup seluruh tubuh(semasa mereka keluar), cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagaiperempuan baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan ingatlah Allah adalah Maha Pengampun dan Maha Mengasihani”. (Al-Ahzab:59)

Dimana silapnya kita, wahai wanita Islam. Sedarlah. Cuba Tanya pada diri,” dimana letaknya kita sebagai wanita Islam?”. Islam sebenarkah kita atau Islam pada nama. Sedar atau tidak, kita sebenarnya membawa Islam ke mana sahaja kita pergi. Jangan terlalu salahkan pihak lain bila masalah maksiat,zina, dan sebagainya timbul. Tetapi kaji semula diri kita. Dari dosa berpakaianlah, lebih banyak dosa lain yang timbul. Na'uzubillah.




0 nasihat: