BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Cinta 3 Insan kepada Rasulullah S.A.W


Pasti kita kenal dengan 3 orang yang berkait rapat dengan Rasulullah S.A.W. iaitu Abu Talib, Abu Lahab dan Abu Bakar as-Siddiq R.A. Abu Lahab dan Abu Talib merupakan bapa saudara Rasulullah S.A.W manakala Abu Bakar as-Siddiq merupakan sahabat Rasulullah. Bagaimana cinta mereka terhadap Rasulullah?


Abu Talib : merupakan bapa saudara Baginda yang paling mencintai Rasulullah. Abu Talib pernah memelihara Baginda setelah kematian ibu bapa Baginda. Abu Talib juga pernah mempertahankan Rasulullah dari ancaman kafir semasa Baginda menyebarkan dakwah Islam. Sayangnya, Abu Talib tidak mengikuti ajaran yang dibawa Baginda.

Abu Lahab : Beliau merupakan bapa saudara Rasulullah S.A.W. Namun Abu Lahab menentang Rasulullah ketika Baginda menyebarkan Islam. Abu Lahab juga menjadi musuh ketat Islam.

Abu Bakar as-Siddiq R.A : Beliau merupakan sahabat Rasulullah dan juga Khalifah pertama selepas kewafatan Rasulullah. Beliau beriman dengan Rasulullah S.A.W. Beliau mempercayai Rasulullah walaupun Rasulullah dituduh berdusta sehinggakan mendapat gelaran as-Siddiq.

Jadi, bagaimana pula cinta kita terhadap Rasulullah S.A.W?

Jika kita tidak pernah menghina Rasulullah serta sunnah Baginda, namun kita tidak mengamal dan ikut ajaran Baginda, samalah kita seperti Abu Talib.

Jika kita menolak sunnah baginda, samalah kita seperti Abu Lahab.

Tetapi adakah cinta kita sehebat cinta Abu Bakar as-Siddid R.A kepada Rasulullah S.A.W?

Allah Ta'ala berfirman di dalam Al-Quran agar kita mengikuti sunnah Rasulullah yang bermaksud :

"Apa sahaja yang diberikan oleh Rasul kepadamu semua, maka ambillah itu (lakukanlah) dan apa sahaja yang dilarangnya, maka hentikanlah itu" (Al-Hasyr:7)

"Dia (Muhammad) itu tidaklah berkata-kata dengan kemahuannya sendiri. Ini tiada lain kecuali wahyu yang diwahyukan kepadanya" (An-Najm:3-4)

"Katakanlah (hai Muhammad), jikalau engkau semua mencintai Allah, maka ikutilah aku, maka Allah tentu mencintai engkau semua dan mengampuni dosa-dosamu" (Ali-Imran:31)

0 nasihat: